Dag 27 - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Tessa Esch - WaarBenJij.nu Dag 27 - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van Tessa Esch - WaarBenJij.nu

Dag 27

Blijf op de hoogte en volg Tessa

25 September 2014 | Finland, Jyväskylä

Vanochtend moest ik op tijd op mijn stage zijn, want vandaag gingen we met de 1th,2th,5th en 6th graders naar Laajavuori toe. Dat is op loop afstand van de school. Op het schoolplein stonden studenten verkleed als trollen. De studenten hadden voor deze ochtend allemaal activiteiten bedacht voor de kinderen. We gingen met z'n allen lopend naar het ‘trollen bos’ toe. De plaats waar we naar toe gingen is, als er sneeuw ligt, een ski gebied. Hier skiën de kinderen ook tijdens de gymlessen.

Toen we aankwamen bij het trollen bos werden wij in drie groepen verdeeld. Ik ging een groep jongens begeleiden. Eén van de studenten was de begeleider van deze groep. We liepen samen met hem door het bos. Onderweg kwamen we opeens twee trollen tegen. Die namen ons mee naar hun schuilplek. Ze legde ons uit dat een Okipoki (een gemene slechte trol) hun eten had gestolen. Wij konden het eten terug stelen van de Okipoki, maar de Okipoki kon ons tikken en als we getikt waren bevroren we. Gelukkig kon een van de trollen met haar magische hoed ons weer bevrijden. We moesten eerst met z'n allen gaan kijken waar we het eten weer zouden kunnen neerleggen, zodat de Okipoki het niet weer opnieuw kon stelen. Nadat we dit gedaan hadden gingen we naar de Okipoki toe en toen begon spel 1.

De kinderen waren heerlijk aan het rennen. De student die de gemene trol speelde deed het heel erg leuk!

Toen al het eten in de schuilplaats was liepen we weg. MAAAAR......toen kwam de gemene Okipoki en die pakte al het voedsel weer! Dus begon het spel opnieuw. Na alles weer te hebben veroverd gaf de gemene Okipoki het gelukkig op en wilde vrienden worden met de trollen.

Samen met de Okipoki en de andere trollen gingen we spel 2 doen. Dit was een balspel. Een kind had de bal. Hij was een elf. De elf mocht overal lopen. De elf moest één kind proberen te raken met de bal. Het kind dat geraakt werd, werd dan een elf. De andere kinderen moesten stil staan als de elf de bal had. Ook moesten de kinderen op een steen staan. Als ze niet op de steen stonden en de elf riep ‘elf’ was diegene af en werd de nieuwe elf.

Na dit spel kregen alle kinderen een streep op hun wang. Dit kregen de leerlingen na elk spel en aan het eind van alle spellen zijn ze dan een echte trol.

We liepen met de begeleider weer verder. We liepen een heerlijk stuk door het bos, maar doordat het geregend had de laatste dagen was het wat nat op de grond en sommige kinderen gleden weg.

We kwamen aan bij andere trollen. De groep werd in tweeën gesplitst. Ik ging met groep een mee. We liepen naar de overkant en daar stonden twee andere trollen op ons te wachten. We gingen hier spel 3 doen. Dit waren balansoefeningen. Tussen twee bomen was een touw gespannen. De leerlingen liepen één voor één over het touw en deden kunstjes.

Na dit spel gingen we weer terug naar de andere trollen en groep twee ging ons spel doen. Nu deden wij spel 4. De kinderen kregen een bril op en moesten een lijn vast houden en die volgen. Na een aantal stappen was er een zak en daar moesten de kinderen in voelen. De zakken waren gevuld met ‘trollen voedsel’. Toen de kinderen alle zakken hadden gevoeld liepen we naar een trap toe. Een kind stond op de trap en de andere kinderen stonden er tegenover. De ene leerling moest zich laten vallen en de andere leerling moest hem opvangen.

Na deze spelletjes kregen de leerlingen weer een streep, maar nu op hun andere wang.
We gingen weer verder, maar nu nog dieper het bos in. We zagen een trol staan op een grote steen. Hij nam ons mee naar andere trollen. Eén van de trollen legde spel 5 uit. De leerlingen kregen ronde matjes en ze moesten van de ene boom naar de andere boom komen. Ze mochten alleen op de ronde matjes staan. De leerlingen gingen één voor één op een matje staan en gaven zo de matjes door. Zo kwamen ze aan de andere kant. Daar werd spel 6 uitgelegd. In het bos lagen puzzelstukjes verstopt. De kinderen moesten alle puzzel stukjes vinden en vervolgens de puzzel in elkaar zetten. Toen de puzzel in elkaar was gelegd moesten de kinderen allemaal erg lachen. De foto was namelijk een trol, maar niet zomaar een trol het was de trollen koning!!!

We liepen na dit spel weer een stukje verder het bos in. Daar stond een andere trol die spel 7 uitlegt. De kinderen werden in twee teams verdeeld. En in iedere groep was een kind bouwer, hoofd bouwer en doorgever. De doorgever ging bij een van de studenten staan en die liet het symbool van de trol zien. De doorgever moest aan de hoofd bouwer uitleggen welk symbool er op stond. Deze gaf het door aan de bouwer en die moest het gaan bouwen.

Na dit spel kregen de kinderen de laatste streep op hun voorhoofd. We liepen met alle trollen weer terug naar het start punt van de activiteitendag. Toen we daar aankwamen stonden de groepen van Mirva en Gwyneth al bij het kampvuur. De kinderen kregen broodjes, bananen, drinken en worstjes om boven het vuur te houden. Aan de kinderen werd gevraagd wat ze het allerleukste vonden en dat was bij iedereen hetzelfde. Ze vonden allemaal het spel met Okipoki heel erg leuk. Rond half 12 gingen we weer naar school terug.

Het was een hele leuke en gezellige ochtend. Heel leuk georganiseerd door de studenten. Ik heb zelf ook veel ideeën opgedaan voor als ik ooit zelf voor de klas kom te staan.